Beeldhouwer en fotograaf
Evert den Hartog
Evert den Hartog (1949) is geboren en getogen in de groene polders van de Alblasserwaard en groeide op tussen de vogels en de koeien. Dat zie je nog steeds terug in zijn werk. Hij is een beeldhouwer die zijn opleiding kreeg aan de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten. De eerste jaren na zijn opleiding maakte hij voornamelijk keramische beelden en besloot later met een collega beelden in brons te gaan gieten. Mede door de werkzaamheden in een bronsgieterij leerde hij het vak in al zijn facetten kennen.
Zijn vaste onderwerpen zijn steeds dieren in vele variaties. Vogels en stieren zijn dieren die steeds weer in zijn werk opduiken. Bij de vogels lijkt het brons geen gewicht te hebben, en balanceren deze beelden op één poot of zweven ze, slechts met de vleugelpunten aan elkaar verbonden, vrij in de lucht. Steeds wordt gezocht naar een "beeld" wat een moment van spanning even stilzet, om de toeschouwer dit bewuste moment te laten zien. Humor is een element wat hij graag toevoegt aan zijn beelden, het geeft de beelden iets luchtigs en vanzelfsprekends.
Het gieten van de beelden bij gieterij Art Casting heeft veel gevolgen gehad, de kwaliteiten van deze gieterij maakt het mogelijk beelden te maken die voorheen bijna niet te realiseren waren. De beelden die hij nu maakt, met hun strakke haast geabstraheerde uiterlijk, vereisen een perfecte giettechniek en een groot vakmanschap van de mensen die de beelden afwerken en patineren.
De grootste verandering in zijn werk was de overstap van het werken in klei naar het werken in grote blokken polyurethaan. Niet langer werd het beeld opgebouwd van binnen naar buiten, maar nu was daar het blok met daarin verscholen het beeld. Dit kent vele nieuwe mogelijkheden en om de beelden van een coating te voorzien geven weer veel ruimte voor een nieuwe benadering. Er staan voor dit jaar nog zeker 5 grote beelden op stapel. Hij voerde veel opdrachten uit die o.a. geplaatst zijn in, Kobe, Japan, Dallas, U.S.A. Jakarta en Antwerpen. In Nederland staan zijn beelden o.a. in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Voorschoten, Venlo en vele andere plaatsen in Nederland. De beelden zijn geëxposeerd in vele galeries van Amsterdam tot Singapore.
De fotograaf
Al vanaf zijn jeugd is naast het beeldhouwen de fotografie aanwezig geweest.In de studietijd op de Akademie van Beeldende Kunsten was er 1 dag per week ruimte voor de fotografie, overdag op pad en 's avonds
de donkere kamer in. De magie van een vel papier in de ontwikkelbak waarop langzaam de foto tevoorschijn komt is niet meer te vergelijken met de digitale fotografie van nu, maar toen is wel de basis gelegd voor het werk dat nu gemaakt wordt.
Lange tijd heeft de fotografie slechts een kleine rol gespeeld, behalve het documenteren van zijn werk werd er weinig gefotografeerd. De donkere kamer verdween bij de laatste verhuizing in 1994. Pas bij het begin van het digitale tijdperk werd de fotografie weer langzaam een belangrijk deel van het werk. Lang heeft de fotografie in dienst gestaan van het beeldhouwen, de landschappen als achtergrond bij exposities en de dieren als studiemateriaal. Nu is het tijd om de de inmiddels grote collectie foto's wat meer in de schijnwerpers te zetten.